ZNAMENÁ VÝSTAVBA PENNY MARKETU ZNIČENÍ TŘEŠTĚ?
Výstavba Penny Marketu - dle argumentů jeho odpůrců - hraničí se
zničením Třeště, její památkové zóny, zohyzděním vstupu do města, ani
nemluvě o možném zastavění jediné zelené plochy ve městě – takovým
dojmem na nás působí články a jiné projevy, které jsme za poslední dva
měsíce zaznamenali.
Tento příspěvek je napsán s úmyslem vyjádřit naše stanovisko k vzniklé
situaci. Nebudeme zde komentovat jednotlivé výroky ať verbální nebo
písemné, pouze se pokusíme shrnout argumenty…
Fakta na úvod :
Společnost Penny Market s.r.o. je dceřinnou společností významného
německého obchodního řetězce REWE. Penny Market je v České
republice se svými 131 prodejnami v typu „tvrdý diskont“ na prvním
místě. O způsobu výběru lokalit pro další výstavbu rozhoduje velikost
prodejny a velikost města. Ještě důležitější je však celková spádová
oblast. Největší hypermarkety (typu Kaufland, Tesco) se budují zpravidla
na okraji velkých měst. Diskonty typu Penny Market se budují většinou
na ploše snadno dostupné pro občany města, kteří nejsou vybaveni
osobním automobilem a přesto chtějí a potřebují nakupovat co nejširší
sortiment potravinářského, drogistického a průmyslového zboží co
nejlevněji. Co je krédem a heslem Penny Marketu? – NIKDE NENÍ
LEVNĚJI !
Penny Market, s.r.o. požádal přes ASK real město Třešť o prodej
části pozemků „Na Kanále“ za účelem výstavby diskontní prodejny.
Zastupitelstvo města Třeště v září 2003 rozhodlo o prodeji pozemků
„Na Kanále“ pro účely výstavby diskontní prodejny a byla podepsána
Smlouva o budoucí kupní smlouvě. To samé zastupitelstvo pak
při hlasování v prosinci neschválí změnu v územním plánu, čímž
znemožní vznik komerční zóny a samotnou výstavbu. Nezlobte se, páni
zastupitelé, ale na tento způsob jednání nejsme zvyklí. Uznejte sami,
že tento Váš postup trochu připomíná jednání na radnici v Kocourkově.
Pokud toto stanovisko zastupitelstva přetrvá, bude jistě varováním i pro
další investory, kteří by měli potenciálně zájem v Třešti podnikat.
Je nám podsouvána možnost zakoupení jiných pozemků. Znovu ale
opakujeme – neuvažujeme o výstavbě diskontní prodejny na jiném
místě. Otázkou zůstává: z jakých důvodů a kým je vlastně neustále
opakováno, že právě prostor „Na Kanále“ je tím pro nás i pro Třešť
nejméně vhodným místem.
Zastupitelstvo určitě čelí i tlaku místních obchodníků, kteří se bojí
o svoji existenci. Tito používají hesla jako podpora malého podnikání,
podpora třešťských podnikatelů apod. Mají vůbec přehled o tom,
co se mimo Třešť děje? Moderní obchodní jednotky zaplavují velká
i malá města a jejich příliv bude ještě nějakou dobu pokračovat.
Drobní obchodníci mají šanci konkurovat přístupem svých prodavačů,
vybavením prodejen, speciálními akcemi podpory prodeje – musí však
o svých možnostech komunikace se zákazníky přemýšlet a snažit se, aby
i jejich firma byla konkurenceschopná a něčím odlišná od ostatních.
Setkáváme se s mnoha argumenty, proč je třeba zachovat lokalitu
„ Na Kanále“. Zachování zelených ploch uprostřed města je argument,
který by bylo možné považovat za velmi oprávněný ve městě, kde je
zelených ploch nedostatek. Ale zde je o cca 200m dále pěkný zámecký
park, kousek dále Březíčko, směrem na Stonařov Křížová cesta. Na
druhou stranu lze přejít koleje a najdeme zde opět 2 sportoviště (jedno
chátrající) a nad nimi další zelené plochy částečně již připravené pro
odpočinkovou zónu a prostor pro děti. Další plochy a sportoviště jsou
například okolo Základní školy, částečně i v ulici Nerudova (sídliště).
Skýtá se otázka, zda by nebylo lepší místo budování nového areálu právě
„Na Kanále“ postarat se o stávající prostory.
Považujeme za nutné konstatovat, že výstavbou naší prodejny
nedojde ke zničení zmiňované lokality. Naší stavbou bude využita
pouze asi třetina prostoru. Vybudováním parkovacích míst, zpevněním
plochy a úpravou části zbývající plochy naopak umožníme využití
zbývající plochy k libovolným dalším účelům (zmiňované letní kino,
cirkus, pouť a jiné produkce). Navíc je předpoklad nákupů zákazníků
z okolních obcí spádové oblasti. Díky jejich příjezdu do naší prodejny
a umožnění parkování vedle centra je reálný předpoklad oživení centra
města, kde v současné době jsou slabé parkovací kapacity. Tím mohou
profitovat obchodníci, restaurace a další subjekty sídlící v centru.
Z přiložených nákresů a z panoramatického pohledu na budoucí Penny
Market je zřejmé, že nedojde k „totálnímu zničení Třeště“, ale proti dalším
skvostům v těsné blízkosti (hala Mont Metal Trading, polorozpadlá
budova před touto halou, barevně vyvedená prodejna s reklamou)
- „vstupní bráně do města“ – není naše prodejna takovým strašným
zločinem proti estetickému cítění některých odpůrců. Stačí si jen projít,
onu panem Brožkem, zmiňovanou bránu do města a dívat se kolem sebe,
co vlastně je tak urputně
chráněno.
Na závěr bychom ještě položili
otázku zastupitelům: Jaké
zájmy vlastně zastupujete?
– zájmy obchodníků,
majitelů pozemků v dalších
nabízených lokalitách, zájmy
skupiny estétů, kteří chtějí
zachovat stávající výhled
na oprýskané baráky a rozpadlé
ploty nebo zájmy
drtivé většiny občanů Třeště
(svých voličů), kteří chtějí
mít možnost levnější varianty
pořízení základních potravin?
Hlasování na zastupitelstvu
v lednu 2004 bude důkazem
toho, jak zastupitelé hájí
zájmy svých voličů.
|